Terroir, mylla och asfalt

Terroir är ett fransk uttryck, ordet terre betyder land. Man menar att ordet terroir kan uttrycka vad som är typisk för en specifik plats. Geografi, klimat och berggrund samarbetar med olika växter och ger alltså sin speciella påverkan på det som har odlats på just den platsen. Man kan även inkludera påverkan av platsens traditioner och kultur. Man använder ordet främst inom jordbruk för vin, kaffe, te, choklad humle, tomater och jordgubbar.

I Frankrike används ordet i många olika sammanhang, allt från osttillverkning till stadsplanering, men jag tror att för de flesta så är ordet är mest förknippat med vinproduktion.

Löst översatt kan terroir översättas som "platsens känsla" det som kan fås ur platsens alla olika karaktärskapande kriterier. 

Jag tycker att som tillfälligt boende i Frankrike under 20 år känner jag starkt hur den franska terroiren påverkat mig och då tänker jag främst på naturen, språket, folket, kulturen och inte minst klimatet - faktorer som nog påverkar alla som vistas under en längre på en speciell plats.

På samma sätt har den skånska myllan något som påverkat mig de 42 år som jag har bott i Skåne. Det milda klimatet, avsaknad av snö, ett långsammare tempo och tid för begrundan, att i det plattare landskapet se långt och se mycket himmel, närheten till hav - ja närheten till det mesta har en stor inverkan till det bättre i mitt liv. Detta kan säkert hittas på många platser som ligger i landsbygd eller i mindre städer.

Åren före mina skånska och franska år, då jag bodde i Stockholms innerstad, har självklart också påverkan. Att på många ställen bland stadens hus inte kunna se himlen annat än precis rakt ovanför där du står, det var något jag inte trivdes med, liksom tiden det tog att förflytta sig från ett ställe till ett annat. Asfalten säger inget om vilka växter som blommar när eller hur årstider förändras. En smältdegel som en storstad ger ingen trygghet utan skickar vibbar om förändring nästan från dag till dag. Kan upplevas stressigt för en del och uppbyggande och inspirerande för andra. Kan också ha med ens egen ålder - hur man tar storstaden till sig.

Denna blogg kommer alltså handla om fransk terroir och skånska mylla, inte så mycket om asfalt... I nästa inlägg blir det en del om vår första resa söderöver utan att ha ett eget hus att resa till.

Druvor från den skånska myllan


Inga kommentarer: